Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen

Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen

Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen is een integrale visie op eigentijds ondernemerschap. Kern is dat de onderneming waarde toevoegt; niet alleen op economisch, maar ook op sociaal en ecologisch gebied. Zowel in de eigen activiteiten als in de keten van toeleveranciers en afnemers. Dit komt terug in de missie, strategie en managementsystemen van bedrijven en hun concrete operaties.

MVO geeft nieuwe kansen

Elke onderneming heeft invloed op, maar is tegelijk afhankelijk van de maatschappij en van de natuur (denk aan emissies, grondstoffen). Maatschappelijk ondernemen betekent: bewust worden van de eigen 'impact', van de eigen 'footprint' en proberen die te beperken. Dat is een continu verbeterproces. MVO geeft bedrijven tal van nieuwe kansen. Want duurzame ontwikkeling vraagt om nieuwe innovaties in producten en processen en creëert nieuwe markten.

Nederland internationaal toonaangevend

Het Nederlandse bedrijfsleven is internationaal toonaangevend op het gebied van MVO. Het is daarbij zaak het bedrijfsleven niet te belasten met nationale, Europese en internationale MVO-regelgeving. Versnelling van duurzaam of maatschappelijk verantwoord ondernemen komt niet tot stand door wetgeving. Overheden kunnen wel de juiste voorwaarden in de (internationale) markt helpen creëren voor bedrijven die duurzaam ondernemen.

Maatschappelijk verantwoord ondernemen is maatwerk

Specifieke wet- en regelgeving voor MVO is ongewenst omdat maatschappelijk ondernemen een kwestie is van maatwerk. Elk bedrijf maakt daarbij keuzes die passen bij zijn sector, omvang, regio en geschiedenis.